|
Περιγραφή πρότασης: Μουσική σκάλα-κερκίδα Το "μοντελόφωνο" H «ανάποδη» οροφή Το «αντι-ηλιακό» Όργανο Η Πολική "βελόνα" |
|
Περίληψη πρότασης: Το πλοίο - έκθεμα τοποθετείται στο ενδιάμεσο των δυο αυτών βασικών όγκων (με τρόπο που να δίνει ντην εντύπωσn του περάσματος από τις ν«Συμπληγάδες Πέτρες»). Η επιλογή των επιμέρουs χωρικών ενοτήτων που συγκροτούν τn συνολική δομή του μουσειακού χώρου, στnρίζεται στn γενική αvάλυση του πλοίου σε τέσσερα βασικά τμήματα: |
|
Περιγραφή πρότασης: Υδρολογικό Δίκτυο Ανάγλυφο Φυτεύσεις Διαδρομές Μηχανικών Περιβάλλοντος Κοζάνης). Κατασκευές |
|
Περίληψη: Ο γενικός στόχος της πρότασης αφορά στη μετατροπή της έκτασης του Παλαιού Λιμένα Πατρών σε εντατικά ενεργό τμήμα του δημόσιου χώρου της πόλης, στην προοπτική της ευρύτερης οικειοποίησής του, πρώτα και κύρια από την τοπική κοινωνία, παράλληλα με μια σαφή διάθεση απόδοσης ενός υπερτοπικού πόλου έλξης, διεθνούς εμβέλειας. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν στο λειτουργικό εμπλουτισμό, την περιβαλλοντική-βιοκλιματική αποκατάσταση, την αισθητική αναβάθμιση και την απαραίτητη οικονομική ανταποδοτικότητα. Σε πρώτη φάση, δίνεται έμφαση στις εκτεταμένες περιοχές του μετώπου που κρίνονται κατάλληλες για ήπιες, οικονομοτεχνικά προσιτές παρεμβάσεις αποκατάστασης και λειτουργικής ενεργοποίησης, με σύγχρονα οικολογικά υλικά χαμηλών απαιτήσεων κατασκευής και συντήρησης, καθώς και με τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του υφιστάμενου εξοπλισμού. Σε επόμενη φάση, δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη αρχιτεκτονημάτων με ισχυρότερη λειτουργική και συμβολική παρουσία, κατάλληλων για μορφολογικές και κατασκευαστικές εκλεπτύνσεις. Με βάση τα παραπάνω, ο σχεδιασμός επιχειρεί να αποδώσει μια αρμονική - αντιστικτική σχέση μεταξύ ποικίλων γεωμετρικών μορφών (ορθοκανονικών, πτυχωτών, οργανικών), δομημένων και χωροθετημένων με τρόπο ώστε να αποκρίνονται ικανοποιητικά στα διαφορετικά λειτουργικά αιτήματα που τίθενται κατά περίπτωση. Τα αιτήματα αυτά, που συνθέτουν μια πολύπλοκη λειτουργική και μορφο-δομική «βιοποικιλότητα», αποδίδοντας ένα ελκυστικό αστικό «οικοσύστημα», που διέπεται από πολλαπλότητα, προσαρμοστικότητα και ευελιξία. Με αυτά τα δεδομένα, παράλληλα με την απαίτηση διατήρησης μιας λιμενικής λειτουργίας για πλοία «κρουαζιέρας» (στη βόρεια και κεντρική λιμενολεκάνη), προτείνεται η διαμόρφωση ενός δικτύου πολλαπλών αλληλοσυμπληρούμενων αστικών λειτουργιών, που μπορούν να περιλαμβάνουν δραστηριότητες: |
|
Περίληψη: Η πρώην λιμενο-βιομηχανική περιοχή Λιπασμάτων διαθέτει αναμφισβήτητα κομβική σημασία, τόσο λόγω πολεοδομικής θέσης (νοτιοδυτικό άκρο λεκανοπεδίου - είσοδος στο λιμάνι του Πειραιά), όσο κυρίως λόγω ιστορικής και ιδεολογικής βαρύτητας, ως σημείο αναφοράς γενικά για τη βιομηχανική ιστορία της χώρας και ειδικότερα για τον κόσμο της εργασίας. Μια τέτοια συνθήκη αρκεί ως αιτιολόγηση για την απόδοση στην περιοχή ενός ιδιαίτερου πολεοδομικού χαρακτήρα, ο οποίος την καθιστά εξέχον αντικείμενο ακαδημαϊκών (και μη) μελετών και πρακτικών προτάσεων, διαφόρων ιδεολογικών αποχρώσεων, αλλά και ως κατ'εξοχήν πεδίο μακρόχρονων κοινωνικώνπολιτικών διεκδικήσεων. Η προκήρυξη του εν λόγω διαγωνισμού (2017) αξιολογείται ως μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη στην προοπτική περιβαλλοντικής αποκατάστασης, λειτουργικής ενεργοποίησης και ενίσχυσης της ευρύτερης πολεοδομικής και κοινωνικής της σημασίας της περιοχής. Στο πλαίσιο της παρούσας πρότασης, οι γενικές αρχές σχεδιασμού στοχεύουν στην περιβαλλοντική-βιοκλιματική αποκατάσταση, τον λειτουργικό εμπλουτισμό, την αισθητική αναβάθμιση και την ευρύτερη κοινωνική (και οικονομική) ανταποδοτικότητα, μέσα από ήπιες, οικονομο τεχνικά προσιτές παρεμβάσεις, με σύγχρονα οικολογικά υλικά χαμηλών απαιτήσεων κατασκευής και συντήρησης (χαμηλή "περιεχόμενη" ενέργεια), καθώς και με τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του υφιστάμενου (πρώην βιομηχανικού) κτιριακού εξοπλισμού. Πέρα από την απόδοση ενός μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου, με τις προσίδιες λειτουργίες αναψυχής, ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης, πολιτισμού, αθλητισμού, εμπορίου κα., ο σχεδιασμός επιδιώκει να αποτελέσει ένα πρότυπο συνολικής οικολογικής διαχείρισης του ευρύτερου αστικού οικοσυστήματος, μέσα από την (πιλοτική) εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων α) διαχείρισης του νερού (συγκράτηση-ανακύκλωση αλλά και παραγωγή ποτιστικού-πόσιμου νερού μέσω φυσικής αφαλάτωσης του θαλασσινού), β) φυσικής βελτίωσης-λίπανσης του εδάφους (εξαιρετικά επιβαρυμένου από τις προηγούμενες λειτουργίες) και γ) παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ήλιος, άνεμος, γεωθερμία, θαλάσσια κύματα και ανθρώπινη επενέργεια), στοχεύοντας στην πλήρη ενεργειακή αυτάρκεια. Επιπλέον, με πρόθεση περαιτέρω ανάδειξης της ιστορικότητας και των παραδόσεων της περιοχής (προχωρώντας πέρα από τους καθιερωμένους τρόπους υπενθύμισής της μέσα από τη λογική των μουσειακών αναπαραστάσεων), κρίνεται σκόπιμο οιλειτουργίες του πάρκου να περιλαμβάνουν εμφατικά και μια παραγωγική διάσταση (πρωτογενή και δευτερογενή), οιονεί "βιομηχανική" (με την έννοια της συστηματοποίησης και της σχετικά μεγάλης κλίμακας), η οποία όμως θα υποστηρίζεται από σύγχρονες, ριζικά διαφορετικές οικολογικές πρακτικές, που εκμηδενίζουν τις αρνητικές περιβαλλοντικές και ευρύτερα κοινωνικές επιπτώσεις της κλασικής βιομηχανικής παραγωγής, (ατμοσφαιρική-εδαφική-ηχητική ρύπανση, δυσοσμία, υψηλές απαιτήσεις σε ανθρώπινο μόχθο, εργασιακή εκμετάλλευση κα.), προσφέροντας παράλληλα ένα προνομιακό πεδίο εκπαιδευτικών - πειραματικών εφαρμογών. Προς αυτή την κατεύθυνση, κατ' αρχάς, η πρόταση δίνει ειδική έμφαση στη διάσταση της αγροτικής παραγωγής, μέσα από την (πιλοτική) εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων οικολογικής-"φυσικής" αστικής καλλιέργειας - "Αεικαλλιέργειας" (PermaCulture), υποστηριζόμενων από ειδικά "ενυδροπονικά" συστήματα άρδευσης (Aquaponics: μέθοδος φυσικής λίπανσης νερού με χρήση ψαριών γλυκού νερού σε ειδικές δεξαμενές-ενυδρεία). Ειδικότερα, προτείνεται η οργάνωση εκτάσεων κατάλληλων α) για γραμμικές συγκαλλιέργειες οπωροκηπευτικών, υπαίθριες ή μέσα σε σύγχρονα γαιωθερμικά θερμοκήπια, και β) για την ανάπτυξη μεικτών τροφικών-βοτανικώναρωματικών δασόκηπων. Τα προϊόντα μπορούν να προσφέρονται για άμεση κατανάλωση στα αναψυκτήρια και το εστιατόριο του πάρκου, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα διάθεσής τους σε λαϊκή αγορά, που μπορεί επίσης να οργανωθεί στο εσωτερικό του πάρκου. Κατ' αρχάς, η πλέον προφανής (και πιθανότατα η καταλληλότερη) πρόταση παραγωγικής επαναξιοποίησης της περιοχής του πρώην εργοστασίου Χημικών Λιπασμάτων, εστιάζει στην πιλοτική εφαρμογή μιας Παιγνιώδης Πολυ-καλλιέργεια |
|
Περίληψη: Το βασικό ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει η πρόταση αφορά την αποκατάσταση της λειτουργικής σύνδεσης μεταξύ των αποκομμένων περιοχών εκατέρωθεν του άξονα της Εθνικής Οδού, ειδικότερα στο τμήμα που πρόσκειται ταυτόχρονα στην έκταση του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΓΕ) και στην περιοχή του Αρχαιολογικού Μουσείου, με το εκτεταμένο αστικό κενό στα νότια. Το εν λόγω κενό προσφέρεται για τη διαμόρφωση μιας εμβληματικής αστικής πλατείας, ως επέκταση του Μουσείου, η οποία στην περίπτωσή μας, προτείνεται να αποκτήσει μια θεματική σχετική με “ουράνια”-αστρονομικά φαινόμενα. Απόρριψη πρότασης για υπογειοποίηση Νέας Εθνικής Οδού Έπειτα από την συγκριτική ανάλυση εναλλακτικών ιδεών, η προτασή μας εκκινεί από την απόρριψη της λύσης της υπογειοποίησης της Νέας Εθνικής Οδού, η οποία κρίνεται ως ιδιαίτερα υψηλού οικονομοτεχνικού και περιβαλλοντικού κόστους, χωρίς απόδοση αντίστοιχου λειτουργικού οφέλους. Από την στιγμή που το κύριο αίτημα αφορά τη διάβαση των πεζών και όχι κάποιο ευρύτερο πρόβλημα στην κυκλοφορία των οχημάτων (πχ. συχνό μποτιλιάρισμα ή ανάγκη για απρόσκοπτη κίσηση υψηλών ταχυτήτων, για το οποίο θα ήταν περισσότερο ενδεδειγμένη), αντί της υπογειοποίησης του δρόμου επιλέγουμε πολύ ηπιότερες λύσεις, όπως η υπέργεια διάβαση - πεζογέφυρα, η υπόγεια ή ακόμα και η ισόγεια διάβαση (με εισαγωγή φωτεινού σηματοδότη). Πρόκειται για λύσεις σαφώς πιο οικονομικές που θα συνέβαλαν στην εξοικονόμηση πόρων αξιοποιήσιμων σε άλλα πιο αναγκαία ζητούμενα. Επισημαίνουμε ότι, πέρα απο τα οικονομοτεχνικά κριτήρια, οι εν λόγω λύσεις, κατάλληλα διαμορφωμένες ώστε να αποτρέπουν τυχόν αρνητικά παραπροϊόντα και στρατηγικά τοποθετημένες σε συνδυασμό, είναι σε θέση να προσφέρουν πολλαπλά οφέλη, τόσο σε αυστηρά πολεοδομικό όσο και σε ευρύτερα αισθητικό επίπεδο, ως στοιχεία ικανά να συμβάλλουν στον λειτουργικό εμπλουτισμό και στη απόδοση μιας ενδιαφέρουσας ποικιλίας χωρικών καταστάσεων. Πεζογέφυρα-υπερυψωμένη πλατεία: Η “Πύλη” της Πάτρας «Ημι-υπόγειες» Διαβάσεις (στο επίπεδο του ΕΘΙΑΓΕ) και “Μουσείο της Πόλης” Ισόγεια διάβαση Λοιπές παρεμβάσεις Οικο-Παραγωγικό Παιχνίδι |
|
Κεντρική Ιδέα Βασικές Χαράξεις Η “Χρυσή” Σπείρα Οι Αστερισμοί |
|
Περίληψη 1. Επιστροφή Κατοικίας, με έμφαση ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και φοιτητές Για την εξειδίκευση των γενικών στόχων που εξυπηρετούν τη λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής απαιτείται εφαρμογή προγράμματος ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής, με παροχή κινήτρων αποκατάστασης - επανάχρησης κτιρίων με χρήση κατοικίας, σε συνδυασμό με την ολοκληρωμένη ανάπλαση των κοινοχρήστων χώρων και την αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού. Τονίζεται η σημασία Ειδικότερα, προτείνεται: - Ανασύνταξη της οδού Πανεπιστημίου στη λογική αστικού βουλεβάρτου πολλαπλών τρόπων κίνησης, με εισαγωγή γραμμής Τραμ, ποδηλατοδρόμου, διατήρηση μιας λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας (τροφοδοσίας/ έκτακτης ανάγκης), διεύρυνση της επιφάνειας κίνησης (και στάσης) πεζών και σημαντική ενίσχυση της δενδροφύτευσης. Μονοδρόμηση των οδών Πατησίων (μέχρι Αρχ. Μουσείο), Μάρνη και Αθηνάς-Ερμού (με κατεύθυνση από Ομόνοια προς Μοναστηράκι – Ασωμάτων). |
|
Γενικές Συνθετικές Αρχές 13 Η έννοια της «Παιχνιδοποίησης» περιγράφει τη διαδικασία ένταξης διαφόρων χωρο-χρονικών στοιχείων οποιασδήποτε λειτουργίας και κλίμακας σε μια διαδραστική συνθήκη (ψηφιακή και μη) που αξιοποιεί τη μηχανική διαφόρων τύπων παιγνιδιού, με κύριο στόχο την κινητοποίηση της ενεργού συμμετοχής των ανθρώπων σε ποικίλες δραστηριότητες, ικανές να εκτυλίσσονται παράλληλα ή και σε συσχετισμό με τις συμβατικές λειτουργίες ενός χωρικού πεδίου. Ο ειδικός προσδιορισμός της παιχνιδοποίησης ως «οικοσοφική» παραπέμπει στην έννοια της οικοσοφίας όπως ορίζεται από τον Felix Guattari ως «ηθικο-πολιτική συνάρθρωση μεταξύ της Περιβαλλοντικής, της Κοινωνικής Γενικές παρεμβάσεις Πέρα από την απόδοση μιας ιδιαίτερα εκτεταμένης επιφάνειας δημόσιου χώρου προσβάσιμης από πεζούς και άτομα ΑΜΕΑ, Πρότυπο σύστημα οικολογικής διαχείρισης αστικών απορριμμάτων Προτείνεται επιπλέον αξιοποίηση της γραμμής τραμ για την εφαρμογή ενός πρότυπου συστήματος οικολογικής διαχείρισης (ανακύκλωσης και κομποστοποίησης) ανόργανων και οργανικών απορριμμάτων. |
|
Γενικές Αρχές – Κριτήρια Κετρική Ιδέα: Από τον Κύκλο στη Σπείρα |